Doprava

Měď dnes hraje klíčovou roli ve funkci, výkonnosti, pohodlí a bezpečnosti automobilů

Je klíčovou součástí vozidel již od úsvitu automobilového průmyslu

Měď je víceúčelový materiál, jejíž vlastnosti z ní udělaly klíčovou součást vozidel od počátku automobilového průmyslu, odstartovaného Fordem Model T v roce 1916. Měď dnes hraje klíčovou roli ve funkci, výkonnosti, pohodlí a bezpečnosti automobilů. Dokonce i nejzákladnější model obsahuje tak 1 km elektroinstalace, většinou používané pro přenos dat, posílání kontrolních signálů a napájení elektrickou energií. Celková hmotnost mědi ve vozidle se pohybuje od 15 kilogramů v malém autě po 28 kilogramů v luxusním voze.

Elektrická zařízení

Motory, alternátory, pohony, elektrické tlumivky a samotná kabeláž, vše závisí na spolehlivě vysoké vodivosti. Potřeba mědi se bude zvyšovat, neboť vývoj elektrovýbavy automobilů zvyšuje přehled, bezpečnost a automatizaci. Vysoce kvalitní mosaz má dlouhotrvající pružnost a odolnost proti korozi, takže je ideální pro elektrické konektory.

Elektronika

Návrháři a výrobci automobilů neustále vyvíjejí elektronické aplikace, které závisí na elektrické vodivosti mědi:

Senzory (tlaku, teploty, rychlosti)
Senzory pro automobilový průmysl tvoří zhruba třetinu světového trhu senzorů. Se skutečným systémem senzorů vozidla lze například detekovat nebezpečí na cestě, přizpůsobit brzdění, řídit teplotu uvnitř a provádět autodiagnostické testy vozidla. Tyto systémy využívají měď zejména v cívkách a kabelech.

ABS – protiblokovací systém brzd
Šlo o jednu z prvních “inteligentních” technologií, jejímž cílem je bezpečnější jízda přizpůsobením brzdění v závislosti na adhezi kol. Od té doby se rozšířila celá řada inovací, týkajících se brzdění a přilnavosti, jako je EBD (Electronic Brake-force Distribution) pro lepší rozložení brzdné síly nebo ESC (Electronic Stability Control), zvyšující stabilitu auta.

Ovládání řízení
AICC (Autonomous Intelligent Cruise Control – autonomní inteligentní ovládání jízdy) není pouhým regulátorem rychlosti, který umožňuje zachovat rychlost, dříve nastavenou řidičem, aniž by musel držet nohu na plynu. Technologie AICC, dostupná u vozů s automatickou převodovkou, sleduje rychlost vpředu jedoucího vozidla a mění rychlost podle něj, se zachováním správné bezpečné vzdálenosti.

Automobil je nyní mnohem více, než jen samotným dopravním prostředkem. Je navržen tak, aby byl pohodlným a vybaveným prostorem pro práci i volný čas. Díky stále rostoucímu počtu aplikací, které využívají výhody mědi, si sedadla budou schopna zapamatovat cestujícího a pomocí řady malých motorů se pro něj automaticky nastaví. Automatická regulace teploty interiéru na příjemnou úroveň a telekomunikace jsou přístupné i v těch nejskromnějších kabinách (hands-free pro mobilní telefony, navigace, bezpečnostní dohled, DVD přehrávače a dokonce i připojení k internetu). Měď do tohoto světa otevřela nové okno.

V budoucnu budeme mít pravděpodobně systém autopilota, řízený akcelerometry v kombinaci s pohony, které ovládají řízení, rychlost a brzdění. Okolní dopravu a pozici vozidla budou stále sledovat 360° radary a kamery. Připojení nesčetného množství konektorů, senzorů, mini počítačů a moderních telekomunikačních systémů, sídlících pod kapotou našich inteligentních automobilů, zajišťují měděné vodiče, které přivádí nezbytné napájení a datové signály, díky nimž budou k dispozici všechny výše uvedené výhody.

Snížení emisí

V systémech, určených ke snížení spotřeby benzínu a emisí CO2, má měď důležitou roli. Systémy přímého vstřikování umožňují přesnější řízení poměru vzduchu s benzínem; tím snižují spotřebu paliva a emise výfukových plynů. Tradiční vačkové hřídele jsou také pomalu nahrazovány elektronickými ventily, které dále zlepšují účinnost motoru.

Měď hraje významnou roli v hybridních vozidlech i vozidlech s palivovými články; a výzkumní pracovníci aktivně hledají nové pohonné systémy. Hybridy, kombinující konvenční spalovací motory s elektromotory, poskytují prozatímní řešení. Konvenční paliva se používají pro dlouhé cesty a elektromotor pro městské prostředí. Do budoucna se pracuje na vývoji palivových článků pohánějících motory; toto řešení nevytváří téměř žádné znečištění. Tyto dva různé systémy, oba s výkonnými elektromotory, mohou obsahovat až 12 kg mědi.

Výměníky tepla

S využitím nákladově efektivní technologie CuproBraze®, šetrné k životnímu prostředí a s nízkými investičními náklady, byl vyvinut nový tepelný výměník. Tato technologie poskytuje silné, spolehlivě pájené měděné/mosazné radiátory s výkonovými a cenovými výhodami oproti hliníkovým radiátorům. Vzhledem ke své vysoké odolnosti vůči tlaku a schopnosti odolávat vysokým i nízkým teplotám se tato technologie stále více prosazuje v segmentech trhu, které vyžadují absolutní spolehlivost v extrémních podmínkách: dálkové kamiony, zemědělské a stavební stroje, generátory a terénní vozidla. Když radiátorům uplyne doba životnosti, lze z nich měď plně recyklovat pro výrobu nových radiátorů nebo jiných výrobků z mědi.

Brzdové systémy

Měď-niklové brzdové potrubí bezpečně vydrží po dobu životnosti automobilu. Volvo začalo používat trubky z 90-10 měď-niklu ve svých vozidlech modelového roku 1976 a od té doby je stále používá. Je také známo, že je používají Audi, Porsche a Aston Martin.

Převodovka

V kontaktu s pohyblivými částmi v motoru poskytují slitiny mědi povrch, který snadno nepřilne a neopotřebuje se a zároveň je dostatečně pevný pro poskytnutí podpory. Používají se tak jako ložiska. Materiály z měděných slitin se používají pro řadící vidlice a silně namáhaná ložiska.

Evropské webové stránky o technologii měděných rotorů pro indukční motory, se zaměřením na průmyslové aplikace.