Zdraví

Měď pro zdraví a výživu

Měď je přirozeně se vyskytující prvek, je přítomna kolem nás všude na světě. Život se vyvinul v tomto přírodním prostředí a lidé si vyvinuli vestavěný mechanismus pro řízení úrovně příjmu. Měď je potřebná jako součást vyvážené stravy a lékaři a odborníci na výživu znají její význam.

Měď získáváme z různých zdrojů. Jako přírodní prvek je přítomna v mnoha potravinách, které jíme a ve vodě, kterou pijeme. Náš trávicí systém přijímá množství, nezbytné pro dobré zdraví, systémem vstřebávání, nazývaným homeostáze. Přebytek mědi je vyloučen.

Role mědi při růstu a vývoji

Měď je nezbytná pro růst kojenců, pevnost kostí, zrání červených a bílých krvinek, transport železa, metabolismus cholesterolu a glukózy, svalovou kontrakci srdce a vývoj mozku. Výživa mědí je důležitá zejména pro těhotné ženy, vyvíjející se plod a novorozence. Typická doporučená denní dávka je 1,2 mg pro dospělé a 0,5-1 mg pro děti.

Podle Světové zdravotnické organizace existuje větší riziko z nedostatku mědi než z toxicity mědi, a to i ve vyspělých oblastech, jako je USA a západní Evropa. Nedostatek mědi může vést ke zdravotním problémům, jako je anémie, srdeční a oběhové problémy, abnormality kostí a komplikace funkce nervového a imunitního systému, plic, štítné žlázy, slinivky a ledvin.

Měď jako zbraň proti škodlivým bakteriím

Přibližně čtyři miliony lidí ročně jsou v EU infikovány v souvislosti se zdravotní péčí, z nich přibližně 40 000 zemře. Rozsáhlé zkoušky jak v laboratořích, tak v klinickém prostředí ukázaly, že měď trvale redukuje bakterie.

1 mg mědi denně udrží lékaře daleko!

Podle výživových zásad Světové zdravotnické organizace potřebují dospělí ve své každodenní stravě 1,2 mg mědi. Naštěstí ji můžeme získat z mnoha různých potravin. Tmavá čokoláda, listová zelenina, luštěniny, čočka, ořechy, vnitřnosti (játra, ledviny) a korýši, to vše obsahuje měď a poskytuje nezbytný příspěvek vašemu zdraví.